Pibox gör det lätt att sortera rätt
Fler och fler producenter börjar införa avfallssymbolerna på sina förpackningar. En av dem är Pibox, ett förpackningsföretag med fokus på pizzakartonger. Vi har ställt några frågor till Håkan Dik på företaget om deras införande av systemet.
Varför valde ni att sätta de nya symbolerna på era produkter?
- Vi ville anpassa oss till den standard som nu finns ute bland våra konsumenter. I och med den uppdaterade märkningen så behöver vi inte själva använda oss utav ”egna” symboler för återvinning utan nyttja det goda arbete som redan är gjort. Genom att dessutom använda oss av samma piktogram som på återvinningsstationer hoppas vi kunna hjälpa kunderna att sortera pizzakartongen i rätt fack. När allt kommer omkring är det viktigt att vi drar vårt strå till stacken när det kommer till hållbarhet, även om det ”bara” rör sig om pizzakartonger, berättar Håkan.
Var det något som var svårt/klurigt?
- Då vi redan hade planer på att uppdatera vår grafiska layout på baksidorna av pizzakartongerna så var det inte särskilt jobbigt att genomföra förändringen. Däremot tar det självklart tid att implementera och fasa igenom hela produktsortimentet. Dessutom tillkommer det lite kostnader för design och nya klichéer för varje enskild produkt men det är något vi ser som en investering för framtiden. Att sprida medvetenhet får faktiskt kosta lite tänker vi, säger Håkan.
Har ni fått några reaktioner?
- Än så länge bara positiva. Tydligheten och medvetenheten är något som våra kunder och konsumenter uppskattar. Det måste vara lätt att göra rätt och i och med detta hoppas vi kunna fortsätta sprida medvetenheten till flera. Ett förslag som dykt upp är att rulla ut märkningen på fler av våra produkter (mealboxar, skålar, hygienpapper, etc.). Dessutom kommer vi fortsätta erbjuda de standardiserade piktogrammen till våra kunder när de väljer profiltryck för att hjälpa dem på vägen, berättar Håkan.
Har ni något tips att ge andra som vill använda symbolerna på sina produkter?
- Se det som en investering för framtiden. Både för en hållbarare framtid då källsorteringen blir effektivare men också för att sprida medvetenhet bland konsumenter. Vi som producenter måste ta vårt ansvar för att göra det enkelt för våra kunder och där är attityd, tydlighet samt standardisering viktiga ledord i det arbetet, avslutar Håkan.